۱۰ جاذبه گردشگری برتر اصفهان

Image

۱۰ جاذبه گردشگری برتر اصفهان

08 شهریور 1398, 18:00:00 گردشگری

1.کاخ چهلستون:

 

کاخ و باغ چهلستون یکی ازمعروفترین آثار تاریخی اصفهان است، معماری این کاخ سلطنتی ترکیبی از معماری اصیل ایرانی و فرنگی است، درمقابل این کاخ زیبا استخری وجود دارد و انعکاس تصویر کاخ و ستون های آن در آب باعث شده، آن را چهل ستون بنامند. باغ چهستون یکی ازمجموعه باغ های نقش جهان دوره ی صفوی است. کاخ و باغ چهلستون محل برگزاری جشن ها و پذیرایی ازمهمانان بوده و دیوارهای تالارهای آن مملو از نقاشی های سبک مینیاتور می باشد. تصاویر جنگ چالدران و جنگ کرنال در تالار آیینه، جلوه ی خاصی به این تالار بخشیده است. دراین کاخ موزه ای وجود دارد، که اشیا، کتب و دست نوشته های اصفهان قدیم درآن حفظ و نگهداری می شود.

 

2.سی و سه پل:

 

یکی از نمادهای معروف شهر اصفهان سی و سه پل است، این پل که به پل الله وردیخان و پل جلفا نیز معروف است، در گذشته محل برگزاری جشن ها بوده و امروزه تفرجگاه مردم اصفهان و گردشگران است. این پل قدیمی، که سراسر آن پوشیده از رواق های طاقی شکل و قوسی است، روزگاری زینت بخش زاینده رود پرآب و خروشان بوده است. سی و سه پل همیشه زیباست، درهنگام غروب سی سه پل افسانه ای با نورپردازی زیبایش دل ها را به شور و هیجان درمی آورد ودلتنگی و خستگی را از دل ها بیرون می کند.

 

3.محله رمانتیک جلفا:

محله ارمنی‌های اصفهان پنج كوچه بزرگ دارد كه امتداد آنها از مشرق به مغرب است. چند حمام و دو كاروانسرا و یك میدان و سه كلیسا دارد. 
داشتن یک شب رمانتیک و خاص برای زوج های مسافر و بازدید از کوچه پس کوچه هایی که هنوز جزو انتخابهای شهرگردی خود اصفهانی ها هم هست بی نظیر خواهد بود. 
حالا موقع توصیه به دوست داران فست فود و کافی شاپ است. در خیابانهای اطراف جلفا می توانید یک انتخاب خود برای یک شام و شب متفاوت داشته باشید. 

 

4.كليسا و موزه وانک اصفهان:

در قرن يازدهم هجري، تعدادي از ارامنه ساكن در ارمنستان فعلي به اصفهان منتقل گشته و در دهكده اي در جنوب غرب اصفهان سكونت داده شدند. نام آن دهكده را جلفا گذاشتند. پادشاهان صفوي براساس فراميني كه صادر كردند، آزادي هاي مذهبي براي آنها را تضمين نمودند و اين اقليت ارامنه را مورد حمايت قراردادند. در بين ساكنان جلفا، تجار و افرادي كه دانش فني آن دوران را دارا بودند، وجود داشتند. با كمك و مساعدت تجار ارمني چند كليسا از جمله كليساي وانك احداث گرديد. اكنون جلفا بخشي از شهر اصفهان محسوب مي گردد. كليساي وانك يكي از زيباترين كليساهاي ايران و از جاذبه های گردشگری اصفهان است كه داراي آميخته اي از معماري ايراني و اروپائي مي باشد. داخل كليسا تزئينات هنري از جمله گچبري، نقاشي و طلاكاري وجود دارد. در كنار كليسا، موزه با ارزشي وجود دارد كه در آن تابلوهاي نفيس نقاشي، كتب خطي و ساير اشيا نفيس هنري ديده مي شود .

 

5.منارجنبان:


همان طور که از نامش پیداست، مناره ای متحرک و در طول تاریخ این جنبش عجیب سیل گردشگران کنجکاو و مشتاق را به سوی خود کشانده است. بنای منارجنبان بنایی است، ساده و خشتی و درعین حال شگفت انگیز و رازآلود. این بنا دارای یک ایوان به سبک دوره ی مغول و دومناره است که برروی مقبره ی یکی از عرفای قرن هفتم به نام عموعبدالله کارلادانی ساخته شده است. آن چه باعث شهرت این بنا شده این است که با تکان دادن یکی از مناره ها، مناره ی دیگر هم به حرکت درمی آید. با پلکانی مارپیچ می توان به بام و مناره ها دسترسی پیدا کرد، درداخل هرمناره هم17 پله وجود دارد که به بالای مناره منتهی می شود. 

 

6.کاخ هشت بهشت

نام هشت بهشت عمدتاً در اصطلاح زمان خود ، به معناي هشتي يا ورودي بهشت بوده است . عمارت هشت بهشت در دو طبقه و بر روي يك كرسي با ازاره سنگي ساخته شده و تركيب احجام و فضاهاي معماري به گونه اي ماهرانه و متناسب انجام گرفته است . در وسط ساختمان ، فضاي اصلي و مركزي قرار دارد كه در پلان به صورت هشت ضلعي است . ارتباط دو طبقه از طريق دو دستگاه راه پله انجام مي گيرد كليه سطوح ايوانهاي هشتي مركزي ، اتاقها و راهروها ، با سبكهاي متنوعي تزيئن شده است . از جمله خصوصيات منحصر به فرد اين عمارت ، حوض مرواريد و آبشار ايوان جنوبي است كه آب آن از حوض فوقاني تأمين شده است .

 

7.میدان نقش جهان

این میدان تاریخی باشکوه در زمان شاه عباس اول در محل باغی به نام نقش جهان بنا شد. دراین میدان زیبا چهار اثر تاریخی منحصر به فرد را می توانیم مشاهده کنیم، سردر قیصریه در شمال، مسجد تاریخی امام در جنوب، مسجد شیخ لطف الله درشرق وعمارت عالی قاپو درغرب.

این میدان که در قلب اصفهان جای گرفته است، از جاذبه های دیدنی اصفهان است. دور تا دور میدان با حجره هایی احاطه شده که صنایع دستی اصفهان را به فروش می رسانند. وجود حوض آبی زیبا و آثار تاریخی ارزشمندی که در چهارگوشه ی آن خودنمایی می کنند، برجذابیت این میدان افزوده و آن را در تمام جهان به شهرت رسانده است.

 

8. پارک جنگلی ناژوان

اگر در اصفهان میخواهید به منطقه خوش آب و هوایی بروید و بساط کباب را علم کنید، پارک جنگلی ناژوان میتواند مقصدتان باشد. پارک جنگلی ناژوان که به خاطر درختان ناز و صنوبرش به این نام خوانده می‌شود، یکی از مراکز تفریحی در اصفهان است و بعد از زاینده رود، دومین جاذبه طبیعی نصف جهان. فقط آب و هوای خوش ناژوان نیست که مردم را راهی آن می‌کند. ناژوان پر از سرگرمی‌هایی مثل تله سیژ، زمین‌های ورزشی، استخر، زمین‌های بازی کودکان، ایستگاه‌های درشکه سواری، اسب سواری و قایق‌رانی است. البته که از همه اینها گذشته باغ پرندگان، باغ خزندگان، پروانه‌ها، باغ گل‌های زینتی و از همه مهمتر امکان چادر زدن در این منطقه، هوس رفتن به ناژوان را در دل می‌اندازد.

 

9. آکواریوم اصفهان

 جاذبه‌های اصفهان یکی دو تا نیست و آدم فکر نمی‌کند شهری مثل اصفهان با آنهمه بنای تاریخی، آکواریوم هم داشته باشد. آکواریومی که بتوان در آن به تماشای کوسه‌ها و شیرهای دریایی رفت. بزرگترین آکواریوم خاورمیانه با مساحت ۳۵۰۰ متر در کنار پارک ناژوان اصفهان واقع شده و ۳۵ متر طول دارد. آبزیان این آکواریوم ۵۰۰۰ موجود زنده را دربرمی گیرد که بیش از ۳۰۰ تا ۳۵۰ گونه از ماهی های پنج قاره جهان هم جزو آن هستند و برخی از آنها نیز از خطرناکترین ، نادرترین و عجیبترین گونه ها. فقط هم همینها نیست. در این آکواریوم ۶ نوع کوسه زندگی می‌کند. کی فکرش را می‌کنددر اصفهان بتوان از نزدیک کوسه دید و به وجد آمد، انگار که در اعماق اقیانوس باشی.

 

10. مرکزخرید سیتی سنتر

این مرکز یک مجتمع تجاری تفریحی مدرن است، که دارای هفت طبقه است، سه طبقه از این مجموعه به مراکز خرید اختصاص داده شده و دو طبقه مرکز تجاریست. امکانات رفاهی و تفریحی بی نظیری مثل سینما، فود کورت و شهربازی در دو طبقه ی آخر این مجموعه وجود دارد، که می تواند برای تمام اعضای یک خانواده با سلیقه های مختلف جذاب باشد.