چشمه های آبگرم ورتون، بیمارستانی در دل طبیعت

Image

چشمه های آبگرم ورتون، بیمارستانی در دل طبیعت

08 شهریور 1398, 20:12:00 گردشگری

گردشگری درمانی و سفر های سلامت جزو قدیمی ترین شاخه های گردشگری در جهان هستند که مخاطبان بسیار را نیز در بر دارند. از آنجا که وجود چشمه های آبگرم بیشتر در کوههای پیر دیده میشوند، بنابراین آسیا و ایران یکی از مهم ترین نقاط دارای پتانسیل های آبگرم درمانی در جهان است.

اما در اصفهان نیز حضور ۴ چشمه آبگرم (ازجمله چشمه آبگرم ورتون و زفره در منطقه سگزی (شرق اصفهان) یعنی کیلومتر ۳۵ جاده نایین – چشمه آبگرم کویر در فاصله ۸ کیلومتری ورتون که اولین بار توسط گروه گردشگری کویر معرفی‌شده – چشمه آبگرم روستای احمدرضا در مسیر چادگان از تیران – چشمه آبگرم روستای آبگرم خور و بیابانک) نشان‌دهنده وجود پتانسیل آب‌ درمانی از شاخه گردشگری سلامت در منطقه است.

مردم نصف جهان برای رسیدن به آرامش و به گمان سلامت به دل کوه‌های منطقه‌ای کم آشنا بنام ورتون سفر می‌کنند. جایی که کاروانیان مسیر مشهد مقدس در اینجا تنی به آب می‌زدند و از گرمای شفابخش آب‌های سفرکرده از دوردست‌های دل زمین به کیف جان می‌رسیدند. جالب است شاه‌عباس اول که می‌توان او را بانی زیرساخت‌های سفری در مسیر ابریشم و دیگر مسیرهای سفری ایران نامید در این مکان نیز یادگاری از خود بجا گذاشته‌اند. بنایی مسقف بروی حوضچه‌ای به سبک معماری چهارطاقی که خود بازمانده از دوران پر اقتدار ساسانی است. این اثر در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۲۹۳۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. چشمه آب‌معدنی و آب گرم ورتون شامل چشمه‌های آبگرم معدنی، حمام‌ها و حوضچه‌های آبگرم و ساختمان سنگی تاریخی معروف به حوض مراد و بقعه متبرک آن (معروف به امامزاده آبگرمی) می‌باشد. استفاده از گل‌ ولای آب این چشمه‌ها، در درمان برخی بیماری‌هایی مانند درد مفاصل، عرق النّسا (سیاتیک)، نقرس، کوفتگی ماهیچه‌ها و بیماری‌های پوستی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد و در حقیقت می‌توان گفت آب‌های گرم معدنی، به‌عنوان داروهای شفابخش طبیعی همواره موردتوجه و توصیه پزشکان متخصص، در درمان بیماری‌های مختلف، قرارگرفته است. آب گرم چشمه‌های این منطقه، معدنی و از دسته آب‌های کلروره بی کربناته و سولفاته گرم است، که از آن در درمان بیماری هائی همچون دردهای عصبی و رماتیسمی استفاده می‌شود و درجه حرارت آن به ۴۱ تا ۴۳ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

مسیر دسترسی: دسترسی گردشگران در وضع موجود به چشمه آبگرم ورتون به دو طریق امکان پذیر است. به یاد داشته باشید تا چشمه های آبگرم از اصفهان حدود ۶۲ کیلومتر مسیر را باید طی کنید.

  • مسیر اول: اصفهان،خوراسگان،سگزی،ورتون،چشمه آبگرم ورتون.

  • مسیر دوم: جاده نایین به اصفهان،سگزی،ورتون،چشمه های آبگرم ورتون.

تجهیزات مورد نیاز:حوله،دمپایی،لباس گرم(برای فصل سرد)،زیر انداز،فلاسک چای،آب معدنی و .....

در انتها نکات مهم سفر به ورتون:

  1. چنانچه قصد سفر دارید حتما قبل از تاریکی هوا در محل حضور داشته باشید،چرا که مسیر نهایی بعد از روستا بدون چراغ روشنایی و خاکی است.در ضمن امکان اقامت در محل برای شب نیز وجود دارد.

  2. آب و خوراکی با خود همراه داشته باشید اما در محل رستوران و کافی شاپ نیز وجود دارد.

  3. مدارک شناسایی همراه داشته باشید به خصوص اگر قصد اقامت در شب را داشته باشید.